KORT HISTORIKK - SKOGRÅDET/SKOGUTVALGET/JORDUTVALGET/SKOGREISNINGSNEMND/HERREDSSKOGMESTER -
Skogvernloven av 1893 påla amtstinget etter forslag fra skogstyret (dep.)
å bestemme i hvilke herreder det skulle fastsettes vedtekter for bevaring
av verneskog. I disse herredene skulle herredsstyret velge tre menn som skulle
gi forslag om hvilke strekninger som måtte betraktes som verneskog. Herredsstyret
fastsatte vedtekter for verneskogen og kunne fastsette vedtekter for vern av
skog for øvrig. Herredsstyret skulle tilsette en eller flere skogoppsynsmenn.
Lønnen ble refundert med halvparten av staten. 1893 loven, og endringslov
av 1896, hadde også bestemmelser om innskrenkinger av bruk av ild i skog
og mark, og bestemmelser om skogbrannvern. Skogvernloven av 1908 bestemte at
vedtektene kunne gjelde for et sogn, og ble i så fall fastsatt av sognestyret.
I vedtektene kunne det bestemmes at herredsstyret skulle velge et skogråd.
Tilsvarende kunne sognestyret velge et skogråd for sognet. Skogrådet
skulle se til at bestemmelsene i vedtektene ble gjennomført og overholdt.
Skogrådet skulle tilsette en eller flere skogoppsynsmenn som ble lønnet
av kommunen eller sognet med 50 % refusjon fra staten. Loven gjaldt ikke verneskog
som sto under offentlig forvaltning, eller bygdeallmenninger som ble forvaltet
etter regler fastsatt av skogstyret. Skogervervelsesloven (konsesjonsloven)
av 1909 bestemte at en måtte ha konsesjon for å erverve skogarealer
over en viss størrelse. Loven fastsatte at det i hvert herred skulle
være et skogutvalg. Amtsutvalget beskikket formannen, mens herredsstyret
valgte de øvrige medlemmene. Utvalgets utgifter ble utredet av kommunen.
Skogutvalgets oppgaver var å beregne størrelsen på skogarealet
i herredet, størrelsen på skogarealet som tilhørte fremmede,
det som skulle erverves, og det som erververen fra før eide i herredet.
For øvrig skulle skogutvalget gi uttalelser når departementet bad
om det og utføre de forretninger det ble tillagt ved denne eller senere
lover. Skogutvalgets bestemmelser kunne til en viss grad bringes inn for herredsstyret
til ny prøving, og herredsstyrets avgjørelse bringes inn for departementet.
Tilleggslov av 7. juni 1916 overlot til kommunestyret å bestemme om skogutvalget
også skulle fungere som skogråd, eller om det skulle opprettes egne
skogråd. Skogutvalget skulle dessuten fungere som jordutvalg. Skogloven
av 1932 bestemte at det skulle opprettes skogråd i alle herreder. Fylkesskogselskapet
valgte formann, herredsstyret og herredets skogorganisasjon(er) ett medlem hver.
Der det var ønskelig kunne fylkesskogselskapet opprette skogråd
for hvert enkelt sogn i herredet. De kunne ha felles formann. Skogrådet
tilsatte skogoppsynsmann (herredsskogmester) og herredsstyret fastsatte deres
lønn. Skogstyret kunne bestemme at to eller flere herreder kunne ha felles
oppsynsmann. Kommunen eller sognet lønnet oppsynsmannen med 75 % refusjon
fra staten når det gjaldt verneskog og 25 % når det gjaldt annen
skog. Vedtak truffet av skogrådet kunne bringes inn for overordnet skogmyndighet.
Kommunestyret eller sognestyret skulle velge et styre for kommunens eller sognets
skoger. Loven kunne også gjelde for byene. Ved ”forordning”
av 2. mai 1941 ble den lokale skogforvaltningen nazifisert. Det ble bestemt
at landet skulle deles inn i skogoppsynsdistrikt under ledelse av skogmestere.
For hvert fylke skulle skogstyret oppnevne et råd som skulle bistå
skogmesteren. Skogstyret kunne også oppnevne råd i de enkelte herreder
til hjelp for de stedlige skogoppsynsorganer. Den myndighet som skogvernlovgivningen
tidligere hadde tillagt skogrådene og herredenes oppsynsmenn, skogselskapene
i fylkene og deres funksjonærer, skulle nå utøves av skogmestrene.
Disse bestemmelsene ble avviklet da freden kom i 1945. Provisorisk anordning
av 12. juni 1945 bestemte at departementet kunne ansette skogoppsynsfunksjonærer
i fylke og herred. Denne ordningen ble opprettholdt i en endringslov i mai 1947
samtidig som loven sa at staten skulle utrede lønn mot refusjon på
halvparten fra kommunen eller sognet. Ny skoglov kom i 1965. Her kunne kommunestyret
bestemme at skogrådet kunne fungere som skogreisningsnemnd supplert med
to medlemmer valgt av kommunestyret. I Rogaland var det skogreisningsnemnder
før dette. Disse var valgt av kommunestyret. Og herredsskogmesteren skulle
være sekretær for skogutvalget, dette hadde nok vært praksis
før det ble lovfestet i 1965.
Kilde: Mykland, L. og Masdalen, K.O., "Administrasjonshistorie og arkivkunnskap; Kommunene." Side 266 ff. Universitetsforlaget, 1987.
Søk i databasen: | Katalogisert på søkeordet skog |